Celá řada rodinných firem stojí před klíčovým rozhodnutím – předat firmu dalším generacím, nebo ji prodat? Statistiky však ukazují, že obě cesty často končí neúspěchem. Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se zakladatelé dopouštějí, a jak se jim vyhnout? Stiva Jokeš, majitel a jednatel společnosti BA4U, se zaměřuje na vytváření systémů, které umožňují rodinným firmám přežít a úspěšně prosperovat po další generace.
Pane Jokeši, co vás přivedlo k tomu, abyste se věnoval tématu mezigeneračního předávání rodinných firem?
Bohužel statistiky jsou neúprosné: 70 % zakladatelů chce, aby firmu převzal někdo z rodiny, avšak jen 12,5 % rodinných firem je úspěšně předáno na druhou generaci, tj. 8,8 % z celku. Dalších 30 % zakladatelů chce firmu prodat. Úspěšně se podaří realizovat pouze 30 % záměrů, což odpovídá 9 % z celkového počtu firem.
Co je podle vás hlavním důvodem, proč se předání firmy často nezdaří?
Hlavním důvodem selhání při mezigeneračním předání, tak jak to vidím já, je nepřipravenost majitelů a nezkušenost poradců. Majitelé rodinných firem často nemají ani zkušenosti ani dostatečnou podporu odborníků. Soustředí se hlavně na technické řešení – právní předání majetku nebo restrukturalizaci pomocí holdingových struktur či fondů.
To, co chybí, je 1) zaměření se na samotné rodinné podnikání a 2) snaha vytvořit „rodinný systém dlouhodobé správy“ a řekl bych i 3) rodinnou filozofii, která bude pilířem jejich bohatství po generace. Inspiraci lze hledat u středověkých šlechtických rodů, jejichž bohatství po generace přetrvává dodnes.
Co podle vás představuje největší chyby, kterých se zakladatelé dopouštějí při předávání firmy?
Rád bych zdůraznil, čemu se úspěšné rody vyhýbají při mezigeneračním předání:
- První kardinální chyba – jedinec je více než celek
Předání vlastnictví, předání jeho správy a řízení podnikání jsou tři odlišná témata. Zatímco zakladatelé je často zvládali sami, další generace potřebují stabilní strukturu a dlouhodobé principy. Tento systém musí fungovat desítky až stovky let. Nestačí pouze vytvořit např. rodinnou ústavu – klíčem je budovat takovou strukturu, která bude stále relevantní i za několik desetiletí. Úspěšný systém pak funguje na definovaných rolích, plnění stanovených požadavků pro tyto role jednotlivými členy rodiny a jejich rozvojovými plány.
- Druhá kardinální chyba – převod vlastnictví bez restrukturalizace
Když pomineme, že někteří zakladatelé neřeší vůbec výše uvedené, tak udělají to, že na děti přímo převedou obchodní podíly nebo akcie. Co tím způsobili? Třeba jen to, že když firma má kumulovaný nerozdělený hospodářský výsledek 500 mil. Kč, tak tímto krokem rodinu připravili o 75 mil. Kč na srážkové dani, pokud by v budoucnu byl tento zisk vyplácen vlastníkům formou podílu na zisku. Zanedbali nejen celou řadu daňových aspektů, ale propásli možnost např. rozdělit společnost na dílčí businessy, oddělit rodinný majetek od podnikání, čímž by ošetřili jak rizika, tak zjednodušili budoucí správu majetku.
- Třetí kardinální chyba – řízení rodinné firmy se jen „prostě“ předá
Často se setkáváme s tím, že zakladatel rodinné firmy ze dne na den předá svému potomkovi stylem – „na tady to máš a plav“, protože „mě také nikdo neučil plavat!“ Tento přístup často ignoruje klíčové souvislosti. Zakladatel před třiceti lety totiž nepřebíral tak velkou a složitou firmu, ale budoval ji od základů a navíc je „tak trochu jiná doba“, rozhodně těžší. Co více, zapomíná se na to, že v další generaci je nutné firmu začít řídit zcela jinak.
Jak může společnost BA4U pomoci zakladatelům vyhnout se těmto chybám?
Právě proto vznikla společnost BA4U s.r.o., která nabízí komplexní řešení pro moudré zakladatele. Úspěšný rodinný systém pak funguje za pomoci definovaných rolí, plnění stanovených požadavků pro tyto role jednotlivými členy rodiny a jejich rozvojovými plány.
Máte nějaké doporučení pro zakladatele, kteří zvažují předání firmy?
Nestačí pouze vytvořit například rodinnou ústavu – klíčem je systém, pochopení filozofie úspěšných rodů a skutečně dlouhodobá příprava rodinných příslušníků. Důležité je začít včas, zapojit odborníky a zaměřit se nejen na majetek, ale i na samotné rodinné vztahy a strategii podnikání